Tuesday 20 May 2014

Kandungan Mealshake Jadi Isu???

Bismillahirahmanirahim...

Entry kali ini fiqa nak kupas tentang isu kandungan mealshake yang dipertikaikan malah dipersoalkan.

Mealshake sememangnye salah satu produk yang dihasilkan oleh shaklee untuk kanak-kanak walaupun sebenarnya boleh diamalkan oleh orang dewasa. Buat mereka yang masih belum kenal Mealshake Shaklee ini juga sebenarnya adalah multivitamin yang berbentuk serbuk berperisa vanila yang tiada pewarna dan gula tiruan.

🔱 ia mengandungi 19 jenis vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh badan untuk tumbesaran yang sihat.

🔱merupakan sumber terbaik serat dan protein

🔱Membekalkan kalsium harian yang diperlukan oleh badan.

Walaubagaimanapun ada juga sebilangan individu yang mempertikaikan @ mempersoalkan tentang isu MALTODEXTRIN yang terkandung dalam mealshake shaklee.

Sebelum menuduh perlu kaji terlebih dahulu sesuatu perkara tersebut... Kena fahami betul-betul apa yang dimaksudkan  tentang 

Apa itu Maltodextrin??

Sini ceq khabaq mai kat hangpa- hangpa semua. (Alamak terkeluar ayat penang pulak)

Ha?? Marah?? Ceq tak marah lah... nak khabaq jee.. 😃😃

Ok. Maltodextrin tu adalah makanan tambahan (additive) yang biasa digunakan dalam makanan yang diproses 'thickener' atau 'filler'.

Tapi hakikatnya Maltodexterin adalah sejenis karbohidrat complex yang biasanya diextrak dari beras,jangung, kentang,barli dan gandum. Jadi maltodextrin ini bukannya bahan kimia yang dihasilkan dalam makmal atau kilang.

Ia diekstrak dari makanan asas kita juga. Ia memang biasa dijumpai dalam protein shake seperti mealshake shaklee sebab ia diperlukan untuk bekalkan 'glukosa' dengan cepat kepada badan disebabkan sifatnya mempunyai indeks glisemik tinggi.

Memang ia bukanlah makanan yang sihat kerana disebabkan oleh indeks glisemiknya tinggi. Maltodextrin akan diserap dengan cepat oleh badan dan ditukarkan menjadi glukosa dimana jika tidak digunakan oleh sel badan ia akan bertukar menjadi lemak.

Makanya jika ambil makanan yang mengandungi kandungan Maltodextrin yang tinggi, ambillah selepas anda bersenam kerana ketika itu badan anda memerluka glukosa dengan cepat dan Maltodextrin boleh bekalkan kepada tubuh anda.

Fuhhh 😅😅 panjang betul entry kali ini..

Dengan penerangan yang panjang lebar tentang MALTODEXTRIN fiqa harap ada anda jelas lah ya... dan tiada lagi isu tentang maltodextrin...

Ok kalau anda diluar sana nak tahu tentang produk shaklee yang lain..  dan berminat nak join ahli shaklee ..

Bley call/sms/whataspp/wc/ telegram

Fiqashaari-0183747841

#sayaconsumeshaklee
#sayasharingkebaikanshaklee
#sayabisnesshaklee
#sayapengedarsahsahklee
#Jomikhtiarsupplemenshaklee
#Jomsihatbersamashaklee

Upline:Nurrazali (mummy)
Master Yati Napi (nanny)

No comments:

Post a Comment